Közlekedés Shanghaiban

Röviden összefoglalnám, amit az itt eltöltött hetek alatt sikerült megtapasztalnom a helyi közlekedési viszonyokról. Úgy gondoltam szemléletesebb, ha közlekedési eszközök szerint szétválasztom a leírásokat. Hát lássuk. (Bocsánat a nem túl illusztratív képekért, most nincs kedvem kimenni fotózni. Majd idővel kicserélem.


Kétkerekű járművek
Shanghaiban nem nagyon van bicajút. Egyszerűen azért, mert nincs rá szükség. Biciklivel ugyanis a hallgatólagos társadalmi megegyezés alapján haladhatsz a járdán, a zebrán, az úton párhuzamosan, az úton keresztbe, menetirányban, menetiránnyal szemben, zöld lámpán át, piros lámpán át, kis ívben kanyarodva, nagy ívben kanyarodva, külső sávban, középső sávban, belső sávban. E felsorolásban szereplő tételeket tetszésednek megfelelően kombinálhatod teljesen váratlanul minden jelzés nélkül, és természetesen ha netán elektromos biciklivel, robogóval vagy teherbiciklivel közlekedsz, mindez ugyanígy érvényes rád.
Az egész eredménye annyi, hogy a szó legteljesebb értelmében BÁRHOL és BÁRMIKOR és BÁRHONNAN közeledhet kétkerekű jármű, ha épületen kívül tartózkodsz. Ezzel mindenki tisztában van, és éppen ezért ha a közelében biciklist lát, dudál, hogy jelezze közeledtét, mert természetesen az autós mégiscsak az úr, és tűnés az útjából. A biciklisek fejlett térérzékükkel pedig beazonosítják, honnan jön a dudaszó és ennek megfelelően pozíciót (esetleg irányt) változtatnak, mígnem egy újabb dudaszó nem készteti őket újabb változásra.
Mindemellett folyamatosan mozgásban is vannak, véleményem szerint részben azért is, mert nemcsak hogy a bicikliket, de a lényegesen nehezebb elektromos bicikliket és sok esetben a robogókat is műanyag fékrendszerrel szerelik föl, melyek megállásra teljesen alkalmatlanok, lassulásra némi cipőtalpas rásegítéssel talán igen. Ebben (mármint hogy ilyen rosszak a fékek a bicikliken) valószínüleg a 4 sarkonként megtalálható utcai cipészlobbi keze is benne lehet, így jobban belegondolva.
Persze van aki nyugodtabb lélek és az út széle környékén próbál közlekedni, de minden piros lámpánál van legalább 1-2 elvetemült, aki drágán megszerzett lendületét nem kívánja elpazarolni, és inkább átmegy a piros lámpán és a korábban már említett 2×4 sávos úton keresztbe cikázva az elhaladó autók között. Aki nem ilyen bátor, az ilyenkor csak gyorsan felmegy a járdára és ott folytatja az útját.
Természetesen az egy járművön szállítható személyek száma nem limitált, így egészen nyugodtan viheted iskolás gyerekeid a vázon ülve és a nagyit a csomagtartón, senkit nem fog zavarni.

Személygépjárművek, taxisok
No hát, neked már elég jól megy ahhoz, hogy autót vegyél magadnak, de az is lehet, hogy ez választott hivatásod. Mindegy melyik, a klímaváltozás mindenképpen komoly és jelentős dolog, ezért figyelni kell arra, hogy minél kevesebb üzemanyagot fogyassz. Ezt pedig kínai értelmezés szerint annyit tesz, hogy csak akkor indulj egyesben, ha feltétlenül muszáj, de inkább kettesben. Ha a motor elérte a kétezres fordulatszámot, azonnal válts, de lehetőleg hagyd ki a hármast, jöhet a négyes. Ha meg vagy áldva az ötödik sebesség áldásával is, nos, nehogy már ne használd ki, hiszen az a legtakarékosabb sebesség, válts hát oda mielőbb, lehetőleg még 30 km/h előtt. Ha pedig egyszer elérted ezt az áldott állapotot, sose válts vissza, akárhogy csörög és zörög a jármű, még a végén többet fogyaszt, a benzin pedig drága.
Ha nappal fordulsz jobbra kisívben, a lámpák nem vonatkoznak rád, nehogy megállj! Este úgy általában a lámpák csak dísznek vannak a városban, olyan jól mutat az a sok szép szín ahogy világít. És ha már ilyen sok világító dolog van az úton, a fényszórót nem kell ám bekapcsolni, csak ha már tényleg elég sötét van.
Ha egyenesen haladsz az úton, mi sem egyszerűbb. Haladj ahol tudsz, menj oda, ahol helyet látsz épp. Ha valakilátod hogy nagyon közeledik oldalról, dudálj, majd észreveszi magát. Ha előtted tötymörög valaki szintén dudálj, de csak azért, hogy jelezd, megkezded kikerülését. Az indexet csak ünnepnapokon használd ilyen célra, minek, ha van duda is? Ha esetleg nagyon mazsola előtted egy sofőr, vagy csak a telefonjába ordít, esetleg villoghatsz, de ez már nagyon az arvesztés kategória.
Ha kanyarodsz, az isten szerelmére, meg ne állj, akármi van előtted! Szépen lassan csorogj rá a zebrára, a sok kétlábú és kétkerekűnek így lesz ideje észlelni téged vagy arrébbvonszolni magát. Mivel a szélső sávban ki tudja mi minden lehet, jobban teszed ha egyből a középsőbe, vagy inkább a legbelsőbe kanyarodsz ki. Ja, hogy te épp jobbra kisívben kanyarodsz és ott jönnek az egyenesen halad járművek? Hát ha jönnek majd dudálnak és te arrébb húzódsz! ha meg nem, hát miért ne használnád ki azt a sok felesleges helyet?
Mivel nem vagy olyan szerencsés, hogy olyan helyre születtél, mint Magyarország, ahol kedvedre száguldozhatsz a városban, hiszen védenek a közlekedési szabályok, ezt nem is teszed, kivéve ha az emelt főúton, vagy alagútban haladsz. No ha itt nincs dugó, akkor viszont kiélheted magad. Legalább felfrissülsz és jobban tudod figyelni a kétkerekűeket meg a kétlábúakat, szegény alsóbbrendű entitásokat, akiknek még autóra/taxira se futja.

Buszok, teherautók
A te helyzeted végtelenül egyszerű. Olyan magasan ülsz, mint egy császár – hát mi mást jelent ez, mintha nem azt, hogy te vagy az utak császára? Kár, hogy ennyire lassan tudsz csak haladni – így ha esetleg végre begyorsulsz, sose fékezz, dudálj! Úgyis mindenki félre fog menni előled.
Fontos, hogy teherautósofőrként is van annyi jogod, mint az egyéb autósoknak! Éljen a társadalmi egyenlőség! Éppen ezért, ha autópályán haladsz, válassz tetszőlegesen sávot! Ha legalább 2km/h-val nagyobb a sebességed, mint az előtted haladó másik teherautós társadnak, itt az ideje előzésbe fogni. Szegény autóvezetknek valószínűleg úgyse volt autóversenyzős-fatörzskerülgetős kvarcjátékuk kiskorukban – majd most bepótolhatják az élményt az autópályán.

Gyalogosok
Hát barátom, te eléggé szar helyzetben vagy. Még a nyamvadt biciklisek is feljebb vannak a ranglétrán mint te, nemhogy a gépjárművek. Egyet tehetsz – figyelj mindig és mindenhol. És hogy mi miatt léphetsz mégis nyugodtan az utcára? Hogy bár ez az egész nagyon szarul hangzik, de működik, és jobban biztonságban érzem magam az utcán gyalog, mint otthon. Persze ehhez az kell, hogy folyamatosan figyelnem kell mindenhova. De mások is pontosan ugyanezt teszik.

Tags: , , , ,

Comments are closed.